Veiligheid aan boord

Veiligheid aan boord gebaseerd op de International Convention for the Safety of Life at Sea (Solas V) regels voor zeegaande pleziervaartuigen.

Bepaling V/34 van het SOLAS-verdrag, getiteld “Veilig varen en het vermijden van gevaarlijke situaties”, is een nieuwe verordening over het van tevoren uitstippelen van uw boottocht, ook wel reisplanning genoemd. Reisplanning is vooral een kwestie van gezond verstand. Als schippers van Scheepsraad houden tijdens de voorbereiding en tijdens de boottocht (naar zee) met name rekening met het volgende:

  • Bemanning: we dragen ten aller tijde zorg voor de bemanning en houden ten rekening met de ervaring en de fysieke capaciteiten van de bemanning. Er is voor alle bemanningsleden een reddingsvest aan boord. Er zijn goedgekeurde brandblussers aan boord, een branddeken en een EHBO set. Daarnaast is er een marifoon aanwezig en maken gebruik van de KNRM-Helpt app. In bezit van zwemdiploma.
  • Schippers: hebben een uitgebreide zeilervaring, zijn in staat tot solozeilen en zijn in het bezit van de nodige nautische certificaten.
  • Weersomstandigheden: we zijn op de hoogte van  de weersvoorspelling en behouden de zorg voor regelmatige nieuwe weers- informatie tijdens de dag van zeilcoaching.
  • Noodplan: we zorgen ervoor dat er altijd een noodplan achter de hand is voor als er iets misgaat. Wij zijn vóór vertrek op de hoogte van toevluchtsoorden en andere plaatsen waar we kunnen schuilen als de weersomstandigheden verslechteren, er een ongeluk plaatsvindt of als er iemand gewond raakt. Wij zijn op de hoogte dat het GPS-systeem kwetsbaar is en op de meest ongelegen momenten defect kan raken. Wij willen benadrukken dat wij niet afhankelijk zijn van het GPS-systeem en dat we in staat zijn om onszelf in veiligheid te brengen als het defect raakt.
  • Getijden: mochten we varen op getijden water zijn wij voor vertrek op hoogte van actuele informatie over de getijdenbewegingen en passen de plannen  zonodig hierop aan. Tijdens alle geplande tochten die we varen is er voldoende veiligheidsuitrusting en voorraad aan boord.
  • Navigatierisico’s: Wij zijn op de hoogte en voorbereid op eventuele navigatierisico’s waarmee we tijdens de boottocht te maken kunt krijgen. Er zijn recente en/of bijgewerkte kaarten aanwezig aan boord en de nieuwste almanak 1 om te kunnen raadplegen.
  • Informatie aan land: wij zorgen ervoor dat er iemand aan land op de hoogte is onze plannen en dat deze persoon weet wat hij/zij moet doen als hij zich zorgen maakt over ons welzijn.
  • Radarreflectors. Als er gevaren wordt op de Westerschelde, op zee of met slecht zicht op de Oosterschelde of andere binnenwateren gebruiken wij een radarreflector zodat we door andere schepen gelokaliseerd kunnen worden.
  • Noodsignalen: Er zijn noodsignalen aan boord.

Meer informatie en/of vragen aan Eric de Jager of Lot Blokpoel: info@lotblokpoel.nl

Dit document is bedoeld ter informatie. Aan de tekst kunnen geen rechten ontleend worden.