Mediteren kun je ook in bad

Mediteren kun je ook in bad

Hoe je de dagelijkse rituelen kunt gebruiken om je concentratie en focus te versterken. Regelmatige meditatie of contemplatie heeft meerdere voordelen, o.a.:

  1. het probleemoplossend vermogen neemt toe,
  2. je stress- en keuzestress neemt af,
  3. een betere emotionele balans,
  4. voor een betere nachtrust etc.

Vol bewondering keek ik altijd naar de, in mijn ogen, verlichte zielen die bewegingsloos uren op een meditatiekussen konden zitten. Wat miste ik dat ik dit weer niet kon? Na nog geen 10 min. kreeg ik al kramp in mijn benen, waardoor ik een andere houding aan moest nemen en als stoorzender diende in de groep. Met dergelijke groepslessen ben ik dan ook snel gestopt. In de loop der jaren ging de zithouding steeds beter, en ontdekte ik dat er vele manieren zijn om rustig te zitten en tot contemplatie te komen.

  • Je kunt variëren met de houding die je aanneemt op een meditatiekussen, of zonder kussen, of gewoon op een stoel of bank zittend in een meer ontspannen houding.
  • En ja hoor, mediteren kun je ook goed in bad.

Mediteren met de ogen dicht is het meest effectief. En je kunt tevens gebruik maken van de dagelijkse rituelen om tot concentratie en focus te komen.

  • Maak in de pauze eens een stilte wandeling: probeer je eens volledig te concentreren op je ademhaling en de stappen die je zet.
  • Doe alle huishoudelijke taken en handelingen met volle aandacht en concentratie.
  • Als je met de auto weg moet, doe alle handelingen met volledig geduld en met volle aandacht.
  • Maak ruimte in je leefomgeving: ruim je bureau op, gooi onnodige spullen weg. Less is more. Een opgeruimd huis maakt je hoofd leeg en geeft je innerlijke rust.

Ben creatief met ruimte te scheppen voor jezelf. Op deze manier benut je alle kansen die je helpen om je authentieke capaciteit te activeren.